Ana Sayfa » Tarım sektörü » Topraksız tarım nedir, nasıl yapılır, nelere dikkat edilmeli?

Topraksız tarım nedir, nasıl yapılır, nelere dikkat edilmeli?

09 Nisan 2014

Topraksız tarım ilk kez 1930 yılında, İngiliz Profesör Dr. William Gericke tarafından temeli atılmış daha sonraları Hollanda’da geliştirilmiş. Bu uygulamaya 1995 yılında başlayan Türkiye kısa sürede önemli bir dış pazar ve yatırım alanı konumuna gelmeyi başardı.

Ülkemizde topraksız tarım çok fazla bilinmiyor çünkü bu üretim ağırlıklı olarak ihracata yönelik yapılıyor. Bunun sebebi, topraksız tarımla üretilen ürünlerin maliyetinin yüksek olması ve bu maliyetin fiyata paralel oranda yansıması. Yani, topraksız tarımla 1 liraya mal edilen bir domatesin pazar tezgâhındaki fiyatı ortalama 3,5 lirayı buluyor. Türkiye’deki sıradan bir tüketicinin alım gücünün çok üstünde olan bu ürünlerin Avrupa’da alıcısı çok. Bu ülkeler, topraksız tarım yapmak için Türkiye’den toprak satın almaya başladı bile.

Dünyanın en sık tercih edilen üretim şekli olma yolundaki topraksız tarımda ürün, zemindeki toprak içine değil, yetiştirilecek fidelere özel kaplarda yetişiyor. Fide, Danimarka’dan getirilen Kaya yünü adlı bir maddenin içine dikiliyor. Kaya yünü, suyu tutma özelliğine sahip bir malzeme. Bununla birlikte kabın içine perlit adı verilen madde ekleniyor. Bu madde de ısı yalıtımı sağlama özelliğine sahip olduğu için bitkinin sıcaklık değişimlerinden etkilenmesini asgari düzeye indiriyor.

Fide ekildikten sonra, olgunlaşıp meyve verme aşamasında devreye bombus arıları giriyor. Bu arılar, yalayıcı ve emici özelliğe sahip dilleriyle çiçeklenme döneminde, çiçeklerin iç kısmını emerek tozlaşmayı sağlıyor böylece ürün oluşuyor.

Örneğin bu yöntemle oluşan bir domates topraklı tarıma göre daha kırmızı ve sağlıklı oluyor. Fide sağlıklı ve doğru bir şekilde yetiştirilirse, fidenin ekildiği günden itibaren 70 gün gibi bir süre sonra, ektiğiniz domatesler toplanacak olgunluğa erişiyor.

Topraksız tarım

Tüm yönleriyle topraksız tarım.

Girişimci sermayenin son yıllardaki yakın takibe aldığı “topraksız tarım“, yakın geleceğin en popüler yatırım alanlarından biri olmaya aday. Toprak yerine volkanik kayaların kullanıldığı, taş yünü ya da perlit denilen maddelerle çeşitli minerallerin ve suyun enjekte edildiği sistem şimdilik az sayıda girişimci tarafından yapılıyor.

Adana’dan Denizli’ye, Mersin’den, Afyon’a kadar birçok ilde yatırımcıların arazi aldığı topraksız tarımda yatırım maliyeti metrekare bazında ortalama 60 Euro olarak hesaplanıyor.

Dünyada tarım alanları giderek verimsizleşiyor. Diğer yandan artan dünya nüfusu da küresel ısınma ve gıda fiyatlarındaki anormal artışa bağlı olarak gelecekte büyük sıkıntıların habercisi. Geleneksel tarımsal üretimin geleceğine ilişkin bu karamsar beklentiler, bilim dünyasını yıllardır yoğun bir arayış içine itmiş bulunuyor. Örneğin topraksız tarım üzerine yapılan araştırmalar, bugün araştırma boyutundan çıkarak fiili olarak uygulamaya girmiş durumda.

Henüz çok çok başında olsa da Türkiye de bu uygulamanın içinde. Türkiye’deki birçok yatırımcı, gelişmeleri uzaktan ama büyük bir ilgiyle izliyor. Türkiye’nin her yerinden, her sektörden girişimcilerin ilgi odağındaki topraksız tarım, toprağa göre beş kat daha fazla sağladığı verimle, gelecek dönemin en kârlı işlerinden biri olmaya aday. İlginin nedenlerinden biri de bu.

TÜM YÖNLERİYLE TOPRAKSIZ TARIM
Hijyenik ve daha lezzetli ürünler yetiştirme imkânının dışında, gübreleme, ilaçlama, aşırı sulama gibi faktörlere gerek duyulmayan topraksız tarımda, başta geleneksel sebzeler olmak üzere hassas tıbbi bitkiler ve yumru kök içermeyen yeşillikler daha sağlıklı yetiştirilebiliyor ve hastalık seviyesi minimum düzeylere indiriliyor.

Topraksız tarımın bir çeşidi olan hareketli su kültürü ile yapılan yöntemde, bir tohumdan 16 bin tane domates, bir dönümden 80 bin ton ürün alınıyor.

Peki topraksız tarım nasıl yapılır?
Hangi bölgelerde yatırım yapmak avantajlı?
Hangi ürünler üretiliyor ve bu ürünlerin pazarı nasıl?

Türkiye’de bu alanda üretim yapan üreticilerden üretim hikâyelerini, Türkiye ekonomisinin bu yeni yatırım dalgasını ve fizibilite analizlerini, en geniş şekli ile ortaya koyduk.

40 MİLYAR DOLARLIK PAZAR
Dünyanın son dönemde odaklandığı sektörlerin başında tarım geliyor. Çünkü gıda fiyatları son yıllarda yüzde 50’nin üzerinde bir artış yaşadı. Bu artışla birlikte dünya ekonomisi sarsılmaya başladı. Gelişmiş ülkelerin önemli temsilcilerinden gelen bilgiler, gelecekte yüz binlerce insanın açlık çekeceği yönünde. Yani bugünden tarıma yatırım yapanları, gelecekte daha rahat bir yaşam ortamı bekliyor.

Türkiye de, dünyada yaşanan gelişmeleri yakından izliyor. Yeni teknolojiler, sistemler geliştiriyor. Tabii bunu sadece tarımla uğraşanlar değil, teknoloji şirketleri de yapıyor, vizyonu olan girişimciler de… Türkiye, tarım açısından şanslı ülkeler arasında yer alıyor. Ancak tarımda bölünmüş topraklar, erozyon ve kuraklık, verimi engelliyor.

Türkiye’nin toprak verimliliğinin yapılan araştırmalara göre son 10 yılda yüzde 23 azaldığı belirtiliyor. Tarım alanında yeni gelişmeye başlayan topraksız tarım ise bugünün ve geleceğin yatırım alanı olarak yerini şimdiden üst sıralara taşımaya başladı. Topraksız tarım, diğer adıyla “hidroponik yetiştiricilik”, dünyada 40 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaştı. Türkiye’de ise 100’e yakın serada bu teknik kullanılmaya başlandı.

Topraksız tarım

VERİM 5 KAT DAHA FAZLA
Topraksız tarımın en yoğun olarak kullanıldığı ülkelerin başında Hollanda ve Belçika geliyor. Bu iki ülkenin seralarının toplam yüzde 95’inde topraksız tarım yapılıyor. Türkiye’de ise özellikle son bir yıldır yatırımcılar bu alana akın etmiş durumda. Türkiye’deki son tabloya göre toplam 48 bin hektar seranın yaklaşık 4 bin dönümünde, topraksız tarım uygulamasına geçilmiş bulunuyor.

Uzmanlar, Türkiye’nin topraksız tarım yapılan sera alanının iki üç yıl içerisinde 15 bin dönüme çıkacağını söylüyor. Topraksız tarım yönteminde verim, normal tarıma göre beş kat daha fazla. Hareketli su kültürü ile yapılan topraksız tarımda bir tohumdan 16 bin tane domates, bir dönümden 80 ton ürün alınıyor.

Bu tarımda hormon ve ilaç kullanılmıyor. Dolayısıyla kalıntı içermeyen ve yüksek fiyatlardan alıcı bulan ürünlerin yetiştiği topraksız seralar, geleneksel seracıları da harekete geçiriyor. Ürünün pazarlanmasında fiyatı yüksek olmasına rağmen hiçbir sıkıntı çekilmediğini belirten sektör temsilcileri, hem iç pazarda hem de ihracatta alıcının sürekli olduğunu belirtiyor. Avrupa standartlarında yapılan üretim, Avrupa pazarlarına, Rusya’ya, Arap ülkelerine çok rahat bir şekilde ihraç ediliyor. Hatta zincir marketlerin bu ürünleri almak için hiçbir zorluk çıkarmadığı da belirtilenler arasında. Çünkü tüketicilerin son dönemde sağlıklı beslenme anlayışı giderek gelişiyor.

METREKARE YATIRIMI 60 EURO
Topraksız tarımın yatırım maliyeti, diğer tarım metoduna göre yüksek. Ancak alınan verim düşünüldüğü zaman bu yatırımın kârlı bir yatırım olduğu görülüyor. Yatırım tutarı plastik seralarda metrekare başına 60 Euro iken, cam seralarda 70-75 Euro’yu buluyor. Bir dönüm için yapılması gereken yatırım ise 70-75 bin Euro civarında. Yatırımın geri dönüş süresinin ise iki ila beş yıl arasında değiştiği belirtiliyor.

Geri dönüş süresi, topraksız tarımın da çeşidine göre farklılıklar gösteriyor. Topraksız tarım Dizayn Grup’un geliştirdiği gibi hareketli su kültürüne göre yapıldığı gibi, perlit, pomza gibi materyaller ile de yapılıyor. Örneğin Dizayn Grup’un Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Mirmahmutoğulları’na göre, hareketli su kültürü ile yapılan topraksız tarım yatırımının geri dönüş süresi, 25 ay. Mirmahmutoğulları, “Bizim sistemimiz çok farklı bir topraksız tarımı ortaya koyuyor. Biz anahtar teslim proje, tesis veriyoruz. Yatırım maliyetimiz yüksek olabilir. Ancak yatırımın geri dönüş süresi çok hızlı” diyor.

TOPRAKTA DEĞİL TAŞTA TARIM
Yatırımla ilgili olarak, volkanik bir kaya türü olan pomza ile de topraksız tarım yapmak mümkün. Bir ton pomzanın fiyatı, sadece 30 Ytl ve pomzanın kullanım süresi sekiz yıl. Burada yatırım yapılacak materyalin bilinçli bir şekilde seçilmesi, bu materyallerin nasıl kullanılacağı da önemle araştırılmalı. Büyük şirketler bu alana büyük yatırım yapıyor. Kendi bünyelerinde ziraat mühendisleri çalıştırıyor. Ancak sektör temsilcileri küçük ve orta boy yatırımcıların mutlaka üniversitelerden danışmanlık hizmeti almaları gerektiğini söylüyor.
Topraksız tarım, bilgisayar kontrollü bir sistem gerektiriyor. Güneşin zararlı ışınlarının ürüne ulaşmasını engelleyen UV ve IR katmanlı sera malzemeleri, Türkiye’ye ithal ediliyor. Asıl yatırımı, bu ürünler oluşturuyor. Arazi yatırımı ise sözleşmeli çiftçilik modeli ile karşılanabiliyor.

Bitkilerin ihtiyacı olan mineraller, özel bir sulama yöntemiyle bitkiye aktarılıyor. Seranın ısınması, nem, buhar düzeyi de bilgisayar kontrollüyle yapılıyor.

1 KİLO DOMATESİN MALİYETİ
Tüm bunlar maliyeti artıran etkenleri oluşturuyor. Ancak ekipmanların kullanımı, bitkilerin büyüme sürecinin belirlenmesi, üretimin devamlılığı için uzman personel desteği şart. Tüm bu girdilerle birlikte bir kilo domatesin ne kadara üretildiğini sorduk.

Bir üreticiden aldığımız bilgiye göre, bir kilo domatesin 1.2 Ytl’lik bir maliyeti var üreticiye. Satış fiyatı ise 2 ila 4.5-5 Ytl arasında değişiyor. Burada katma değerli bir üretimden söz etmek mümkün. Denizli’de iki yıldır bu işi yapan Gökşin Tarım’ın Genel Müdürü Ahmet Onur Karademir, bir dönüm için 140 bin YTL yatırım yaptıklarını söylüyor ve şöyle devam ediyor:

“25 dönümün bize maliyeti, 2 milyon Euro’yu geçmiş bulunuyor. Yatırımın geri dönüşünü beş yıl gibi hesap ettik. Ancak ürünler, devamlı pazar buluyor. İlk yıl hem ihracata, hem de lüks marketlere çalıştık.”

Topraksız tarımla yetiştirilen ürünlerin hemen raflarda yer bulabildiğini anlatan Karademir, “Ürünlerimizin fiyatı daha yüksek. Kış ayı için normal sera malı domates 2 YTL ise bizim malımız 4-5 YTL’ye satılıyor. Ama güvenilir bir ürün oluyor” diyor.

GİRİŞİMCİLERDEN YOĞUN TALEP
Türkiye’de özellikle son yıllarda farklı alanlara yatırım yapmayı araştıran girişimciler, topraksız tarıma odaklanmış durumda. Topraksız tarım için gerekli materyalleri pazarlayan şirket yöneticilerinden aldığımız bilgilere göre inşaat sektöründen, özellikle de tekstil sektöründen kaçan patronlar, bu işte nasıl kâr elde ederiz sorusunun yanıtını arıyor. Tedarikçi bir şirket yöneticisinden aldığımız bilgiye göre, kendilerine mal temini için başvuran girişimci sayısı, son bir yılda 100’ü geçmiş durumda. Yetkili, “Özellikle jeotermal bölgelerde, Akdeniz ve Ege’de bu işi yapanların sayısının hızla arttığını görüyoruz. Klasik serasını topraksız tarım serasına, yani bir anlamda da modern seraya dönüştürmek isteyen yatırımcılar artıyor” diyor.

İÇ PAZAR TALEBİ ARTIYOR

Topraksız tarım ürünlerinin bahsettiğimiz gibi ihracatta hiçbir sorunu yok. Ürünler, zincir marketlerde ise kilo yerine, paket olarak satılıyor. Bir üreticinin verdiği bilgiye göre, eskiden üretimlerinin sadece yüzde 2’sini iç pazara verirken, bu oran bir yıl içinde yüzde 10’a çıkmış.

Anahtar teslim tesis satan Dizayn Grup’un topraksız tarım teknolojileri müdürü Bülent Karayel, sektör değiştirmek isteyen birçok yatırımcı olduğunu söylüyor. Karayel, “Gayrimenkulden, tekstilden birçok yatırımcı var. Dengesi bozulan dünyada, tarım ürünleri çok önemli olacak. Ultra teknoloji kullanılıyor bu sistemde. Seraların içinde meteoroloji istasyonu bile var” diyor.
Karayel, yatırım için güney bölgelerini ve jeotermal bölgeleri tavsiye ediyor ve ekliyor: “Sakarya, Aydın, Manisa, Afyon’da da yatırımlar artıyor.”

KUMLUCA, TOPRAKSIZ TARIM ÜSSÜ
Türkiye’de seracılığın ilk başladığı yer olan Antalya’nın Kumluca ilçesi, seracılıktaki verimini topraksız tarım ile geliştirmeye başlamış. Hatta üreticiler, Kumluca’nın topraksız tarımda bir üs olma yolunda ilerlediğini söylüyor.

Kışlık sebze ihtiyacının yüzde 40’ını karşılayan Kumluca’da halen dört büyük topraksız tarım yapılan sera bulunuyor. Bu seraların büyüklüğü 100 dönüme ulaşmış ve bu alanda beş büyük yatırımcı olduğu belirtiliyor. Kumluca’nın 55 bin dönümlük arazisi var. Bu araziden ise yer almak isteyen girişimci sayısının, her geçen gün arttığı belirtiliyor.

Talep, Kumluca’daki arazi fiyatlarını da yükseltmiş. Kumluca’da bir dönüm arazi 40 bin YTL’den satılıyor. Şimdi Kumluca’da işleme ve paketleme ihtisas organize sanayi bölgesi de yapılması planlanıyor.

YATIRIMCILAR TAKİPTE
Bununla birlikte yatırımların daha da artacağını söyleyen Kumluca Sanayi ve Ticaret Odası Başkanı Alaaddin Aytekin, “Burada topraksız tarım, 100 dönüme ulaştı. Çiftçi başarıyı görmeden değişime yanaşmıyor. O yüzden sera açıp, verim artışını göstermeye karar verdim. Daha şimdiden 20 sera sahibi beni yakın takibe aldı.” diyor.

Aytekin, bu işe öncelikle 6 dönümle başlamış. Bugün ise 18 dönümlük bir araziye ulaşmış. 45 bin fidesi var. İsviçre’den ithal ettiği bilgisayar kontrollü seraların yatırım maliyeti ise 2 milyon doları bulmuş. Aytekin, yatırımın geri dönüşü ile ilgili olarak şunları söylüyor:

“Yatırım beş yılda kendini amorti eder. Ekonomide iyi bir çıkış olursa daha kısa sürer. Şimdi narenciye bahçelerimizi topraksız seraya dönüştürmek istiyoruz. Büyük tesislerin kurulması için narenciye bahçelerinin değerlendirilmesi gerekiyor. Bu işin rantabl olması için arazinin 20 dönüme ulaşması gerekir.”

DİZAYN GRUP BİR TOHUMDAN 16 BİN TANE DOMATES ALINIYOR
“Beyin göçüne karşı beyin gücü” kampanyasına gelen bir projeyletopraksız tarım işine başlayan Dizayn Grup, bu işte farklı bir yöntem kullanıyor. Hareketli su kültürü yöntemiyle topraksız tarım yaptıklarını ve diğer topraksız tarım metotlarından tamamıyla farklı olduklarını anlatan yönetim kurulu başkanı İbrahim Mirmahmutoğulları, bu yöntemle bir tohumdan 16 bin tane domates alındığını söylüyor. Adana’da serası olan Dizayn Grup, artık seri üretime geçmiş durumda. Mirmahmutoğulları, şunları anlatıyor:

“Taşıyıcı olarak pelit, taş yünü gibi yöntemlerle yapılana da topraksıztarım deniyor. Bizimki hareketli su kültürü. Biz tamamen su içinde üretiyoruz. Şu anda seri üretime geçtik” diyor. Dizayn Grup’un üretim rakamları oldukça yüksek. Projelerini açıkladıktan sonra telefonlarının kilitlendiğini söyleyen Mirmahmutoğulları, girişimci sayısının bini geçtiğini belirtiyor. Dizayn Grup, anahtar teslim tesis satıyor. Yatırımcılarla ise sözleşmeli çiftçilik yapıyor. Mirmahmutoğulları geliştirdikleri sistemi şöyle anlatıyor:

“Yatırımcının tüm girdi ihtiyaçlarını da biz karşılıyoruz: Fide, gübre, danışmanlık gibi. Tüm çıktısını yine biz satın alıyoruz. Mahsulü de biz satın alıyoruz. Markamız Miracle. İlk pazarlayacağımız ürünler aralık ayında olacak. Önce iç pazara satacağız. Çözümümüz bir diz avantajları da beraberinde getiriyor.”diyor.

ALTERNATİF TARIM A.Ş. BAZALTİK POMZA İLE EN BÜYÜK ÜRETİCİ
Saray Halı’nın sahibi Necati Kurmel’in ağabeyi Mustafa Kurmel, çiftçiliğin yanı sıra maden ocağı sahibi. 1995 yılında Almanya’dan bazaltik pomza ile ilgili araştırma yapan bir profesör ile görüşen Kurmel, bazaltik pomzanın topraksız tarım için son derece önemli bir materyal olduğunu keşfediyor. Kurmel’in Adana Osmaniye’de bulunan maden ocaklarından da zaten bazaltik pomza çıkıyor.

Bu materyali, üniversitelerle birlikte inceleyen Kurmel’in bu işin başındaki asıl yöneticisi ise kızı, Dinamis Kurmel Taşdelen. 1998 yılında AlternatifTarım A.Ş.’yi kuran Dinamis Taşdelen, o yıldan itibaren topraksız ve organik tarım yapan seracılara bu materyali satıyor. Taşdelen’in verdiği bilgilere göre, pomza topraksız tarım yapabilmek için bir taşıyıcı. Yüksek su tutma ve ısı depolaması nedeniyle seralarda en önemli harcama kalemi olan ısıtma giderlerini azaltıyor. Pomza, yoğun gözenekli yapısı nedeniyle havalanmayı sağlarken drenaj sorunlarını da gideriyor. Fiyatı ise diğer materyallere göre daha uygun. Bir ton pomzayı 30 Ytl’ye alabiliyorsunuz. Taşdelen, “Biz bunun dünya ile aynı zamanlarda araştırmasını yaptık. Türkiye’de topraklı seralar yapıldı. Üretim oraya alındı. Oraya da kimyasal atıldığı için toprak bozuluyor. Kapalı seralardatopraksız tarıma uygun bir materyal bu. Yüzde 40’ının yapısında gözenek var. Kök, inanılmaz hızlı gelişiyor” diyor.

Verimin pomza ile topraklı tarıma oranla beş kat daha fazla olduğunu söyleyen Taşdelen, “Çapalama yok, yabancı ot yok. Mantar, küf üretmiyor. İşgücü tasarrufu ve üretim artışı var topraksız tarımda” diyor. Osmaniye’deki maden ocaklarında 1 milyar metreküplük yatak rezervi ile yalnızca Türkiye’nin değil, dünyanın en önemli pomza üreticileri arasında yer alan Alternatif Tarım’a son iki yıldır büyük bir talep patlaması olmuş. Taşdelen, taleple ilgili olarak şunları söylüyor:

“Adana, Tarsus, Mersin, Silifke, Erdemli, Antalya’ya kadar büyük talep alıyoruz. Girişimciler artıyor. Mesela Erdemli’de çok yakın tarihte, 40 dönüm yaptı bir girişimci. Hemen arkasından 200 dönümün üzerine çıkıyorlar. En ekonomik, en faydalısı bazaltik pomza. Topraksız tarımda burayı destekledik. Geçen yıl 100 ton sattık.”

GÖKŞİN TARIM “İKİ YILDA 25 DÖNÜME ULAŞTIK”
Denizli’de tekstil kimyasalları sektöründe faaliyet gösterirken, tekstil sektöründeki gerilemeye karşı farklı alanda yatırım yapmayı araştıran Gökşin Tekstil Kimyasalları şirketi, topraksız tarıma girmiş.

İki yıl önce küçük bir arazi ile bu işe başlayan şirket, bugün 25 dönüme ulaşmış durumda. Bu iş için Gökşin Tarım A.Ş.’yi kurduklarını söyleyen Genel Müdür Ahmet Onur Karademir, halen domates ürettiklerini, ancak Kaliforniya tipi biber üretimine de geçeceklerini söylüyor. Halen dünyadaki seraların yüzde 90’ının domates üretmesi, Gökşin Tarım’ı da domates üretimine yöneltmiş. Karademir, “Karpuz, kavun, salatalık da üreteceğiz” diyor.

25 dönümlük arazi için yatırımın 2 milyon Euro’yu geçtiğini söyleyen Karademir, arazilerini sürekli olarak büyütmeyi hedeflediklerini, bu işte beklentilerinin üzerinde bir verim elde ettiklerini belirtiyor.

Gökşin Tarım’ın ürettiği domatesler için market raflarında hemen yer bulunmuş. Fiyatlar da oldukça yüksek. Karademir’in belirttiğine göre, ilk yıl Migros, Carrefour, Kipa gibi zincirlere mal vermişler. İhracat da yapmışlar. Karademir’in bu sisteme ilişkin görüşleri şöyle:

“Tüketici bilinci geliştikçe, bu yatırımlar hızlanacak ve insanlarımız daha temiz ve sağlıklı ürünler tüketebilecekler. Ayrıca istihdam açısından bakıldığında bu tarz işletmelerde dönüme bir işçi çalıştırılmakta olduğundan, özellikle tekstil sektöründeki daralmayı tarım sektörüyle aşabilme ihtimali göz ardı edilmemelidir.”

AGROBAY MEKSİKA’NIN LİDERLİĞİNİ ELİNDEN ALACAK
İnşaat sektöründe faaliyet gösteren Bayburt İnşaat’ın sahibi Hasan Şentürk’ün İzmir Dikili’de kurduğu sera, Türkiye’nin tek bir alanda sahip olduğu en büyük sera unvanını taşıyor. 2002 yılında topraksız tarım işine başlayan Agrobay’ın sahibi Hasan Şentürk, halen 350 dönüm üzerinde faaliyet gösterdiklerini, yılsonuna kadar ise 500 dönüme ulaşacağını söylüyor. 2010 yılı planı ise bu tarımı bin dönüm üzerinde yapmak. Tarımda büyük bir potansiyel keşfederek bu alana yatırım yapmaya karar verdiğini anlatan Şentürk, “Şu an Agrobay’da üretim 8 bin tonun üstünde. Gelecek yıl 12 bin tona ulaşacak. Domates, biber ve salatalık çeşitleri üretiyoruz. Üretimimizin yüzde 90’ını ihraç ediyoruz. Ciromuz ihracatta 8 milyon Euro. Gelecek yıl 10 milyon Euro hedefliyoruz” diyor.

Satış iç pazarda ise sürekli olarak artıyor. Agrobay, bu yıl için yapacakları ek yatırımın 25 milyon Euro’yu bulacağını söylüyor. 500 dönüm üzerindeki üretim ile Meksika’nın liderliğini elinden almayı hedefleyen Agrobay, yatırımın karşılığını bir yılda almayı planlıyor. Şentürk, “Bu tarımın avantajları verimlilik ve kaliteyle sınırlı değil. Bu kültürde yetişen ürünlerin ihraç pazarları da daha geniş ve sorunsuz oluyor. Böylece yaptığınız yatırım, kısa zamanda geri dönüyor. Geçen yıl Akdeniz Sineği nedeniyle Türkiye’nin Rusya’ya ihracatı durdu. Bizim Rusya’ya satışımız aksamadan sürdü” diyor.

BOSTAN TARIMSAL ÜRÜNLER PERAKENDECİYKEN, ÇİFTÇİ OLDU
Trakya Bölgesi’ndeki Güler Marketleri’nin sahibi olan ve marketleri Kiler’e satan Yusuf Bostan, geçen yıl topraksız tarım işine girmiş. Manisa Salihli’de 170 dönümlük arazi üzerinde 145 bin metrekarelik bir kapalı alanda taş yünü yöntemiyle fidelerini diken Bostan, ürünlerini önümüzdeki ay toplamaya hazırlanıyor.

Bir projesi de Afyon’un Sandıklı bölgesinde olan Bostan’ın buradaki arazisi ise 200 dönüm. Bu işe büyük yatırımlarla giren Yusuf Bostan, bu yatırımlar için 20 milyon Euro’ya yakın bir yatırım yapacak. Şu anda domates ve Kaliforniya biberi üreten Bostan Tarım Ürünleri A.Ş. üretimini kaya yünü aracılığıyla gerçekleştiriyor. Bostan, “Bizim bu yılki üretim hedefimiz 5-6 bin ton civarında olur. Ama yurt dışından talep daha fazla. Markamızı taşımak için iç pazara da satış yaparız. Üç tane markamız var” diyor.

Dört ziraat mühendisini Avrupa’da eğitim almaları için gönderen Bostan, Türkiye’de bu işi bilen yeterli uzmanın olmadığını söylüyor. İhracatla ilgili olarak ise Bostan, şöyle konuşuyor: “Geçen yıl ben pazarı öğrenmek için Antalya’da mal alıp sattım. Şu anda Rusya’da bir şirketle yaptığımız bir anlaşma var. Altı bin değil, 20 bin ton bile ürünüm olsa almayı talep ediyor” diyor.

TOPRAKSIZ TARIM NASIL YAPILIR?
Uluslararası topraksız tarım derneği (ISOSC) topraksız tarımı şöyle tanımlıyor: “Sucul olmayan bitkilerin köklerinin besin solüsyonuyla desteklenmiş, tamamen inorganik ortamlarda yetiştirilmesi.” Topraksıztarımda fidelerin dikimi toprak yerine nötr kabul edilen kaya yünü (rockwoll), hindistan cevizi kabuğu (cocopeat), perlit, pomza, hareketli su veya benzeri nötr kabul edilen ortamlar kullanılarak yapılıyor. Hiçbir içeriği olmayan tamamen nötr denilebilecek bu maddelerin tek işlevi, bitki kökünün su tutmasını sağlamak. Dolayısıyla çok verimsiz alanlarda bile rahatça tarım yapılabiliyor.

Topraksız tarımda, bitkinin topraktan alması gereken doğal besin maddeler (potasyum, azot, fosfor, magnezyum v.b) ve mineraller, spagetti damla sulama yöntemiyle doğrudan bitkinin köküne, tamamen bilgisayar kontrollü olarak veriliyor. Böylece bitkinin optimum yetişmesi sağlanıyor.

Eksik, fazla ya da zararlı bir oluşum, böylelikle bitkiye yaşatılmıyor. Ayrıca bitkinin döllenmesi Bombus arıları tarafından yapılıyor. Böylece sağlığa zararlı hormon kullanımı engellenmiş oluyor. Bitkilerin beslenmesi, dışarıdan makine aracılıyla bitkilerin köklerine drip denilen malzemeyle iletiliyor.

Dışarıda bulunan makine o gün -gün sıcaklığı, bitkilerin ışıklanma süresi, gün uzunluğu gibi değerleri değerlendirerek- bitkiye gönderilecek gübre, asit ve su oranını ayarlıyor. Topraksız tarımda, verimli toprak arazisine ihtiyaç duyulmuyor. Hormon, kimyasallar ve gübreye ihtiyaç duyulmuyor. Toprak kullanılmadığı için toprak bakterileri ya da hastalıklarının yol açtığı riskler bu sistemde söz konusu değil. Ayrıca nadas uygulamasına da ihtiyaç yok. Tam otomasyonlu ve kontrollü üretim imkânı tanıması sayesinde ürün kalitesi yükseliyor.

HANGİ SİSTEM DAHA KÂRLI?
Topraksız tarımda bitkilerin yetişmesi için gerekli olan materyal de şu an tartışma konusu. Su içinde yapılan üretim mi daha kârlı, perlit ya da bazaltik pomza aracılığıyla yapılan üretim mi?

Dizayn Grup’tan aldığımız bilgilere göre hareketli su kültürü ile yapılantopraksız tarım diğer topraksız tarıma göre yaklaşık 10 kat daha az su tüketiyor. Dizayn’ın iddiasına göre kendi yöntemleriyle altı kilogram su ile bir kilogram domates üretilirken, diğer sistemlerde 60 kilogram su ile bir kilo domates üretiliyor. İlaç tüketimi ise diğer topraksız yöntemlere göre kendilerinde binde 6. Gübre tüketimi daha az. Çevre kirletme riski ise yok. Çünkü atık yok. Su kapalı devre çalışıyor.
Bazaltik pomzanın bir tonu, 30 Ytl. Pomzanın kullanım süresi ise sekiz yıl. Perlit ya da taş yünü kullanımında ise atık oranının yüksek olduğu belirtiliyor.

UZMANLARDAN YATIRIMCILARA ÖNERİLER
Topraksız tarım yatırımı için uzmanlara girişimcilerin hangi unsurlara dikkat etmeleri gerektiğini sorduk. Aynı zamanda topraksız tarım ile hangi ürünler yetiştirilir? İşte aldığımız yanıtlar:

* Başta iklim özellikleri olmak üzere, arazinin sulama suyu varlığı, elektrik kaynağına yakınlık, pazara ulaşım açısından ana yollara hatta havaalanına yakınlık önem taşıyor.
* Termal ve jeotermal enerji kaynaklarına yakınlık ise son derece önemli.
* Don olmayacak bölgelerin tercih edilmesi gerekiyor.
* Çukurda kalan ve rüzgâr almayan bölgeler yerine güneye bakan araziler tercih edilmeli.
* Ürünlerle ilgili olarak, Türkiye’deki üretimin yüzde 90’ı şu an domates. Başta domates olmak üzere biber, patlıcan, salatalık, kavun ve kabak da yetiştirilen ürünler arasında yer alıyor.
*Halen az miktarda da olsa fasulye, karpuz, marul, ıspanak, maydanoz, tere ve roka gibi ürünler de yetiştiriliyor.
* İzmir’ in Menderes Bölgesi ağırlıklı olarak salatalık yetiştiriciliği, Derme ise biber yetiştiriciliği konularında alıcıların tercih ettiği bölgeler.
* Antalya merkez ve çevresinde hemen hemen tüm ürünler bulunabiliyor.
* Kesme çiçekte ise sırayla gül, karanfil, lale, krizantem, orkide, lilium, gerbera, frezya, glayör ve gipsofila yetiştiriliyor. Bu ürünlerden Türkiye’nin ihracat kaleminde yer alanlar ise karanfil ve gerbera.

TÜRKİYE’DEKİ SERA ALANI ARTIYOR
*Türkiye’ deki sera alanı 300 bin dönüm civarında,
*Ortalama işletme başına sera alanı 3 dönüm civarında,
*Seracılıkla uğraşan aile sayısı 100 bin-120 bin arasında,
*Dönüm başına alınan verim 8-9 aylık periyotta domates için 35 ton, renkli biber için 15 ton.

İNGİLTERE’DE BULUNDU, HOLLANDA VE İSRAİL GELİŞTİRDİ
Topraksız tarım metodu, 1930 yılında İngiltere’de Kaliforniya Üniversitesi’nden Profesör Doktor William Gericke tarafından keşfedildi, Hollanda ve İsrail tarafından ise geliştirildi.

Toprağın zaman içinde kirlenmesinden dolayı ikinci dünya savaşından sonra başlatılan çalışmalar sonucunda özellikle 90’lar sonrasında Hollanda ve İsrail’de bu üretim modeli ticari hayata da girdi. Türkiye’de ise son 5-6 yıldır şirketler kuruluyor. Türkiye’de topraksız tarım yapan üreticilerin ağırlıklı olarak ihracat yaptığı belirtiliyor. Yaklaşık beş serada da çiçek üretimi var.

Topraksız tarım, günümüz için yeni bir teknoloji sayılabilir ancak tarihte buna örnekler bulmanın mümkün olduğu belirtiliyor. Çinlilerin pirinç yetiştiriciliği, Eski Mısırlılar’ın milattan yüzlerce yıl önce Nil Nehri’nin sularında topraksız yetiştiricilik yapmaları, topraksız tarım yani hidroponik sistem için tarihten birer örnek olarak gösteriliyor.

Orta Amerika’da Aztekler’in Tenochtitlan gölünden çıkardıkları göl tabanı tortullarını sallara doldurarak göl üzerinde yüzen bahçeler yaptıkları söyleniyor. Bitki kökleri, çamur ve dalların içerisinden geçerek suyun içerisine uzanıyor ve yüzen adalar oluşuyor. Batmayan bu salların ise pazarlara yüzdürülerek götürüldüğü ve üzerlerinde yetiştirilen sebze ve çiçekler toplanarak, taze olarak satıldığı bu konuyla ilgili söylentiler arasında.



Yorumlar (56)
  1. Ahmet CAN
    24 Ekim 2009 - 19:50

    Öncelıkle çok güzel açıklamıssınız da.
    Ben adıyamanlıyım ve bu sene seracılık bolumun de okumaya baslıyorum.
    Seracılıgın önü açık gözüküyor ama ileride nasıl olur bilemem .
    Ben seracılık bölümünü okuyarak ileride Ziraat da işe başlayabilirmiyim bunu öğrenmek
    istiyorum.
    Birde ögrenmek istedıgım devletın bu eğitim içinde benım okudugum bölüme bır ek desteği varmı .
    Şimdiden PM leriniz için tesekkurler.

  2. Ahmet SOYDAN
    14 Şubat 2010 - 13:59

    bu işi çok amatör olarak. yada evde ilgimi çektiğinden dolayı yapmak işstesem. en basit şekliyle nasıl yapabilirim. deneme amaçlı.

  3. mustafa KORKMAZ
    20 Şubat 2010 - 20:05

    ben toprakla uğraşmayı seven bırıyım 200 metre kare sera yapmak ıstıyorum bunu yapmam için kredı kullana bılırmıyım

  4. merwe
    22 Şubat 2010 - 21:01

    topraksız tarıma başlamak için kredi kullanım imkanı veya hibe desteği war mı;_? yardımcı olursanız çok memnun oluruz…

  5. mehmet
    16 Mart 2010 - 16:02

    ben 5 dönüm sera kurmak istiyorum sera malzemelerim var sadece kurumu kaldı 5 dönüm verimli tarla alacak param yok bu topraksız volkanik toprağı en ucuz nerden alabilirim 5 dönümün maliyeti bana ne olur

  6. mehmet
    16 Mart 2010 - 16:04

    yasal bir tarla kiralama nasıl olu 5 yıllık kiralamak istiyorum fakat mal shibinin 5 sene beni rahatsız etmesini istemiyorum yasal düzenlemesi nasıldır

  7. aydingulates
    04 Haziran 2010 - 17:04

    topraksiz tarim icin hibe ve krediler varmidir tesekkurler

  8. Osman
    11 Temmuz 2010 - 15:14

    Bende topraksiz tarim yapmak istiyorum.
    Suan Almanyada is yerim var. Burayi terk ederek tüm agirligimi bu ise yatirmak istiyorum.
    Devlet bu konuda nasil yardimci oluyor?
    Tesvik kredisi ve sartlari nedir?
    Bana bu konuda dürüst bir yardimci nasil bulablirim?

    Ilginize ve yardimlariniza simdiden cok tesekkürler
    Saygi ve Selamlar

  9. SERDAR TARHAN
    16 Temmuz 2010 - 16:39

    Merhaba
    Bende toprakla ugraşmak bir hobidir
    Bahçem var içinde domates Salatalık biber Patlıcan vs.
    Kiraz ağacı elma ,üzüm,erik,ayva bircok agaç var
    Babamla arazimizi hobi olarak kullanıyoruz yetişen ürünleri kendimiz tüketiyoruz kalanlarda komsulara dagıtıyoruz
    Topraksız üretmek daha eğlencelidir sanırım.Denicem insallah başarılı olurum serdartarhans@hotmail.com
    Bu başarılı üretim için MAŞŞALLAH Allah Tükiye Cumhuriyetine EniysiniVersin

  10. HAKAN ÇELİK
    21 Temmuz 2010 - 08:06

    Ben Manisa Alaşehir de ikamet etmekteyim. Deneme maksadıyla evimin 40 m2 çatısında ve 10 m2 terasta su kültürlü tarım yapmak istiyorum. Eğer olursa bu işi geliştireceğim ve boş arazi almayı düşünüyorum. Anahtar teslimi ne malzemesi alınacak bana bilgi verirseniz sevirim varsa da yetiştirme için broşür istitiyorum kıymetli bilgilerinizi bekliyorum mail adresim hakancelik_79@hotmail.com iyi çalışmalar kolay gelsin

    • Selahettin YOGURT
      09 Aralık 2012 - 13:21

      hakan bey, ben kazakhstan’da ikamet etmekteyim, bende sizin gibi kulturlu tarim yapmak istiyorum, bu konuda topladiginiz bilgileri benim’le paylasirsaniz cok memnun olurum, bu vesile ile sizlere iyi calismalar ve hayirli isler diliyorum.
      saygilarimla
      Selahettin YOGURT.

      • Fürgan KURT
        07 Ocak 2013 - 12:16

        Merhaba Selahattin Bey;
        modern topraksız sera konusunda tecrübeli olarak size kurulum adına bilgi vermek isteriz.

  11. Osman
    21 Temmuz 2010 - 19:48

    Selam tüm bu isle ilgililere ve ilgi duyanlara,

    Ben bu isi kurmak istiyorum fakat yardimci ve ortak ariyorum.
    Her türlü ilgi duyanlarindan mesaj bekliyorum.

    Hepinize simdiden cok tesekürler.
    Cevalariniz icin: der-pasa@hotmail.de

  12. İbrahim Etem Çiçek
    18 Eylül 2010 - 17:22

    Hollanda’da 2003-2007 yılları arasında 4 yıl Topraksız tarımda çalıştım(Domates üretimi) 6 dekarlık serada yaklaşık 20 kişi çalışıyorduk ve 8 ay sürekli üretim yapıyorduk.Artan nüfüs ve çoraklaşan toprağı göz önünde bulundurursak topraksız tarımın Dünya geleceğine büyük bir umut olduğunu, ülkemiz ve dünya geleceğinın topraksız tarımda olduğunu düşünüyorum.Maddi imkanı olan girişlimcilere öneririm.Saygılarımla…

  13. abdulmecit atan
    27 Eylül 2010 - 21:48

    ben ve ömer arkadaşım bu topraksız tarım işine çok merak sardık. benim 2oo mt kare avlum ömer abimin ise daire üstünde boş yeri bulunuyor. daire üstünde de bu iş yapılabilirinirmi acaba ? şimdiden tşk ler

  14. aliriza şafak
    25 Ekim 2010 - 16:12

    Ben Kıbrısta oturmaktayım.Topraksız sera kurup domates yetiştirmek istiyorum. bu konuda yardıcı olalabilecek bilgi,döküman ve uzmalara ihtiyacım var. şimdiden tşk.

  15. y.kaan durdurur
    27 Kasım 2010 - 11:26

    ben yıldırım mersin üniversitesi silifke meslek yüksek okulu organik tarım 2. sınıf öğrencisiyim toprksız tarım yapmak n azından aşamalarını görmek istiyorum şimdiden teşekkürler

  16. murat
    02 Aralık 2010 - 23:14

    sırf merak ettiğim için okudum çok güzel açıklama,ben ankarada yaşıyorum bunu ankarada yapabimek için kimlerle irtibata geçeceğim.Bilğilendirirseniz teşekür ederim.İyi çalışmalar.

  17. hamdi balcı
    28 Aralık 2010 - 22:18

    ist.pendikte ve gebzede yerımız var.topraksız tarım yapmak istıyorum.gerekli bilgileri nereden alabılırım.

  18. seyfi
    04 Ocak 2011 - 23:53

    Merhabab
    http://www.sayginplast.com.tr

    bu firma ile irtibata geçerseniz size projelendirme ve ödenek konusunda yardımcı olacaklardır..
    çoğu firmaya göre daha az maliyet çıkartabiliyorlar..

    iyi çalışmalar..

  19. zafer alacaoğlu
    18 Ocak 2011 - 23:03

    mrb zafer antalya dan yazıyorum.bende topraksız tarım düşünüyorum.beni bu konuda bilgilendirirmisiniz?

  20. sedat
    02 Şubat 2011 - 18:04

    5 dönüm arazi üzerine sera kurmak istiyorum paran kisitli devletten kredi imkanin varmi acaba $u an Almayada bulunmaktayim ama seraciligi türkiyede yapmak istiyorum .
    Kac tlye mal olur .Yardimci olursaniz sevinirim .
    saygilarimlan sedat

  21. tülay boz
    12 Şubat 2011 - 12:40

    ben sera yapmak istıyorum bu konuyla ilgili egitim alabilecegım bu işle ilgili malıyet nedir en az zararla yada zararsız nasıl cıkabılırım bu işin içinden bu konu ile bır uzmandan yardım ıstıyorum hangı sera turu dah ıyı olur benım bolgemde kullanabılecegım sera turu nedır

  22. vera
    12 Şubat 2011 - 16:35

    arkadaşlar bu sera işini rusya da yapmayı deneseniz. domatesin kilosu 20 tl 1 dönüm sera yapsanız 10 ton alırsınız. topraksız taım yaparsanız 45-50 ton ürün alırsınız .elde edeceğiniz parayı siz hesaplayın unutmayın soğuk bir ülke ama serayı ısıtmalısınız rusyada doğalgaz neredeyse bedava ilgilenmeye değer.

  23. mehmet
    12 Şubat 2011 - 16:38

    hepiniz zügürt ağa olmuşsunuz. çok para kazanıyım diyorsunuz. bunlar boşşşşşşşşşşşşşşşşşşşş

  24. adem
    18 Şubat 2011 - 20:37

    evimin yanında 400 mtkare yerim var bunın 100mt karesini topraksız tarım serası ne kadara mal olur

  25. süleyman
    23 Şubat 2011 - 16:46

    ben afyonda gübre yem ve zirai ilaç işiyle uğraşıyorum ilgimi çekti nasıl başlarız artısı eksisi bizim için ne olur eğer mantıklı bulursam afyon çevresinde yapabilirim yardımcı olursanız sevınırım

  26. nadi istanbul
    02 Nisan 2011 - 15:55

    yazık ya bunca insan birşeyler üretmek istiyor bir bilen çıkıpta allah rızası için ya kardeşim şu pomza şuradan şu perlit şurada satılıyor bir bilende şu kadar perlitle veya pomzayla şöyle şöyle yapacan diyen bir tarımcı yokmu bu ülkede demiyor beni arayana ben perlit gönderirim ama bu konularda ancak bende sizin kadar birşey bilmiyorum telim 05325113455

  27. amedli
    07 Nisan 2011 - 18:38

    okulda ülkenin kalkınmasında tarım mı? sanayi mi önemlidir diye bir münazaraya katılıyorum benim konum tarım lütfen yardımcı olun ne yapabilirim

  28. özlem
    13 Nisan 2011 - 20:53

    öncelikle teşekkür ederim ben büyüyünce ziraat mühendisi olmak istiyorum ama daha küçüğüm onu da biliyorum başarınızın devamını diliyorum

  29. Ahmet
    05 Mayıs 2011 - 13:35

    Merhaba Topraksız tarım konusu benimde ilgimi çekdi ortak olarak yapmak isteyen girişimci olursa arazi ben temin edebilirim 2200 m2 ve 6400 m2 iki bölgede yerim var gebze de bu konuda ortaklık düşünen girişimci olursa irtibata geçebiliriz

  30. ahmet
    17 Mayıs 2011 - 00:21

    arkadaşlar topraksız tarım burada okuduğunuz kadar basit değil.ilk yatırım maliyeti oldukça yüksek ve işletimi için gerçekten ciddi anlamda uzman yardımı almalısınız. (topraksız tarımda uzman).
    antalya serikte üretimini yapıyorum. bu konuda uzmanım.

  31. mutlu
    20 Mayıs 2011 - 23:48

    20 dönümden daha aşağısı para kazandırmaz arkadaşlar

  32. İsmail DÖLEK
    24 Mayıs 2011 - 19:35

    AFİN TARIM SERACILIK FİDANCILIK olarak sera kurulumu yapmaktayız.İlgilenenlere yardımcı olabiliriz

    GSM : 0506 268 0886
    ADRES Akdeniz mh.serinler cd.MERSİN ERDEMLİ

    İhsaniye mah.havuzlar cd.MERSİN Merkez

    http://www.afintarim.com

  33. mesut erol
    01 Ağustos 2011 - 10:33

    herkese slm bn derimki topraksız tarım için kolları sıvama zamanıdır
    neden drseniz bu sistem yeni dünya seracılık ında gıdada daha iyisi kalite ve güven verici bir yeni gıda üretiminde yeni pazar yeni iş derim iyi düşünün bu sistemi kurdurmak yada böyle sine hijyenik gıda sektöründe sizde yer almak istemezmisiniz imkanlarım olsaydı eger düşünmeden bu iş için yatırımlarımı yapardım…..

  34. Kapadokya Perlit
    06 Eylül 2011 - 14:45

    Türkiye her yönü ile bulunmaz ülkdedir.

    Dünyamız hızlı bir şekilde küresel ısınmaya gidiyor.Kapadokya Perlit Maden San.Tic.ltd.Şti olarak bunun bilinçinde olarak,Perlit Madeni Kırma işlemini yaparak perlit genleştirme tesisi kurmuştur.
    Perlit madeni bizden temin edebilir, ve işbirliği yapabiliriz.
    saygılarımla
    İbrahim UZEL

  35. YKaraca
    07 Eylül 2011 - 16:36

    Evet haklisiniz Turkiye heryonu ile bulunmaz ulkemiz.Son iki yildir turkiyenin aciklamada yazan yazamayan butun buyuk seralari ile ihracat ve danismanlik alaninda calismalarim oldu ve devam etmekte suan hollanda da kendi serami kapaim en kisa zamanda turkiye de seraciliga devam edecegim.bircok hollandali seraci da bu sektore turkiyede devam etmek istiyor genc arkadaslara tavsiyem baska islere hic yonelmeyin bu sektorde basari arayin ulke tarimimizin gelecegi topraksiz tarimda.

  36. musa uyanik
    26 Aralık 2011 - 23:30

    ben belcikada insaat sahasinda is yapmaktayim degisik sektorlerdede yatirim yapmak istiyorum seracilik bana makul bir isalani olarak gozukuyor nemli ve verimli topragi olan bir ulke burasi ama bu isi yapan goremiyorum burada onun icin bu sektorun acik oldugunu gordum baslangic icin 1000M² alana sera kurmak istiyorum bana nasil yardimci olabilirsiniz TESEKKURLER

  37. e.y.ööz
    31 Aralık 2011 - 21:39

    FENCİ nin 2011 e DAMGASINI VURAN İCADI
    1960 lı Yıllarda Japonların Devlet Desteğiyle Geliştirdiği Topraksız Tarım Tekniğinin 1990 lı Yıllarda İsrailde Uygulanmaya Başlamıştır.
    Yıllarca Farklı Yabancı Markalar Adı Altında İthal Edilen Bitki Besinleri Ve Gübrelerin Dışa Bağımlılığının Azaltılması Amacıyla Uzaman Biyolog Yaşar Özdemir Hoca nın Tamamen Kendi İmkanlarıyla 15 yıl boyunca Azimle Ve Kararlılıkla Kontrollü Deney Ve Araştırmaları İstenilen Sonuçtaki Formüllü Elde Etti.Sonucun Daha iyi Olması İçin bu Nano Teknolojiyi de Uygulayarak Formülü Geliştirip Organik Mikrobesinlerle Zenginleştirip Daha Güçlü Formülde elde etmiştir. Formülü,Pantenti Ve İsmi İle % 100 Yerli Ürün Geliştirmiştir.
    Ayrıca Uzmanların Belirttiğine Göre Evsera Tekniği İle Organik Mikrobesinler Sayesinde Doğal Yollarda Nadasa Bırakıldığında ve Doğal Gübrelerle Yetiştirildiğinde Elde Edilebilecek Tat, Koku Ve Lezzete Ürün Elde Etmek Evseranın Zengin Organik Mikrobesinleri Sayesinde Oldukça Kolaylaşmıştır. Evsera Ulusal ve Yerel Basında Toplam 20.000 dakika Gibi haber ve Canlı Yayınlarla Anlatılarak Alanında Rekor Kırmıştır.
    Evsera Bitki Besinleriyle Sadece Deneyim İsteyen ve Pahalı Su Kültürlerinde Uygulanabileceği Gibi; Topraklı ve Topraksız Tüm Ortamlarda (Toprakta,Saksıda,Bahçede,Balkonda …vs) Da Bu Sistemle Hatasız Ve Kaliteli Sebze Veya Meyve nın Yetiştirilebilecek Olmasıdır. Özel Hibrit ve GDO lu Tohumlarlar, Teknolojik ve Pahalı sistemlerde; Bu İthal ürünler kullanılırken; Geliştirilen Evsera İthaller gibi Kullanılılırken;Çok basit Tekniklerde ve Yerel Tohumlarda da uygulanabiliyor.
    Ayrıca Evsera nın Diğer İthal Ürünlerden Farkı… BASIN
    Paylaşmanız Dileğiyle http://youtu.be/tNIKs084kpc

  38. tevfik ıhlamur
    20 Ocak 2012 - 00:57

    topraksız sera hakkında geniş bilgi nasıl kimden alabilirim gelecekte olan yatırı mım çok büyük olabilir sizden bilgi alabilirmiyim telefon ile bilgi verebilirmisiniz ilginiz için teşekker eder işinizde başarılar dilerim saygılarımla tevfik ıhlamur gsm 0537 379 77 70

  39. SEDAT YILDIZ
    14 Şubat 2012 - 04:27

    Her şey güzelde bu tesisi kurmak için bunca parayı nerden bulacağız, anlıyacağım bu işi ancak büyük şirketler yapar.

  40. Ali Koyuncu
    15 Şubat 2012 - 22:41

    8 dönüm seram var şuana kadar kiradaydı şimdi kendim işletmek istiyorum.topraksız tarıma ilgim var ama açıkcası çok büyük maliyet riskine girmek istemiyorum bu konuda bilgi ve kurulum yapabileceğim ciddi işbilir kişi ve kuruluşlarla görüşmek istiyorum.

    irtibat tel : 0 542 796 35 52

  41. s lale
    18 Şubat 2012 - 01:14

    ben sera kurmak istiyorum bunun icin maddi destegi nerden temin edebilirim bankalar kiredi verirmi tecrubelerime dayanarak serayi kurdum diyelim elimdeki mali nasil ve ne sekilde cikarabilirim yurt disinda domatesi ektilermi direkt satacaklari yeri biliyorlar bununla ilgili kontrati yapmam gerekirmi yardimi nereden alabilirim sigorta ile ilgili bilgi alabilirmiyim

  42. tahir
    05 Nisan 2012 - 06:42

    mrh koyde 1 donum yer kıraladım topraksız sera kurmak ıstıyorum kendı çapımda serayı kurdum ahşaptan ama daha uretıme geçemedım kredı alabılırmıyım veya bana tavsıye edeceğınız bır fırma varmı mesela tohum olsun fide olsun nerden alacağız domates yetüiştırmek ıstıyorum yardımcı olursanız sevınırım

  43. saadettin dal
    04 Mayıs 2012 - 05:17

    Yukarıdaki konu ilgimi çekti 3 dönüm sulak arazim var. kapya (capia) biber ekmek istiyorum.
    Bu konuda teknik destek verecek tohum dikim bakım hakkında bilgilere ihtiyacım var.
    yardımlarınızı bekliyorum.
    saygılarımla

  44. gülay güven
    24 Mayıs 2012 - 23:39

    bir çok yorumu okudum. 2010 yılından beri yazılmış ve yardım istenmi. ancak, bir firma dışında konu hakkıunda bilgi veren yok. yardım etme konusunda neden bu kadar düşünüyoruz. arkadaşlar, bu işi yapanlar, başlayanlar varsa şuraya bir iki şey yazsın. yatırım maliyeti, satış imkanları, çalışma için yapılacaklar… ne bileyim, birkaç merak giderecek konu belki. saygılar..

  45. kemal
    27 Temmuz 2012 - 14:05

    kullanabilirsin mustafa bey :)

  46. Azmi
    30 Temmuz 2012 - 15:31

    Bilgi isteyen arkadaşlarıma faydalı olur diye yazıyorum.

    1-Topraksız tarımda asıl amaç topraktan gelebilecek virüs , bakteri, fungus (mantar) ve nematod gibi zararların önüne geçmektir.

    2.Bitki biyolojisinde hava sıcaklığı kadar toprak sıcaklığı ( bitki aktif kök bölgesindeki sıcaklık) çok önemlidir.Bunu konvansiyonel olarak toprakta üretim yaptığınızda toprak ısısnı kontrol etmeniz çok güçtür , çok pahalı bazı durumlarda da imkansızdır.Topraksız tarımda kullandığınız üretim materyallerinde ise bu işi çok daha kolay ve ucuza yapabilirsiniz.

    3-Topraksız tarımda kullanacağınız seralar ; çatı özelliklerine göre, konstüksiyon malzemelerine, örtü malzemelerine , çatı ve oluk yüksekliklerine , iklimlendirme ekipmanları ve diğer otomasyon sistemlerine göre m2 fiyatları 45TL den başlayıp 200TL ye kadar yükselmektedir.

    4- Ürün satışı ile ilgili sorun olmayıp, kaliteli üretim yaptığınızda mutlaka emeğinizin karşılığını alır ve ortalama yatırımın geri dönüş süresi ortalama 4 yıldır.

    Detaylı bilgi isteyen arkadaşlara yardımcı olabilirim.

    Tel:05054829576 – Zir.Müh.azmi

  47. ali özkan
    26 Ağustos 2012 - 16:48

    merhaba benim malatyada 340 dönüm güneye bakan tek persel arazim var.topraksız sera yapmak istiyorum fakat maliyeti çok yüksek olduğundan bu alanda yatırım yapmak isteyen girişimci arkadaşlarla anlaşıp ortaklık yapmayı düşünüyorum.ilgilenen girişimci arkadaşlarlan haber bekliyorum.

  48. ali özkan
    26 Ağustos 2012 - 16:52

    bu arada yazmayı unuttum tırafo su yol gibi sıkıntımızda yoktur.bu iş için arazim çok ideal konumdadır ayrıca malatya merkezede çokk yakınındadır

  49. seyfettin
    03 Eylül 2012 - 15:24

    merhaba benim 500 donum arazim var. vanda.
    nas topraksiz sera yapmak istiyoum
    bana nasil yardim olsin
    cok acilen yardima ihtyacim var bana yardim ci olin ????

    • Fürgan KURT
      07 Ocak 2013 - 12:21

      merhaba seyfettin bey;
      konuyla ilgili şirket olarak size yardımcı olabiliriz..İrtibat TEl;0546 509 8800

  50. youngturk
    05 Eylül 2012 - 11:38

    #Editör Notu:

    Bu site ucuz reklamları yapabileceğiniz bir mecra değildir.
    Lütfen tekrarlamayınız.

  51. gurbet
    30 Mayıs 2013 - 22:00

    Topraksiz tarim denince antalya gelmrsi n afyon sandiklida 5 adet suan da aktif olan sare larimiz var 210 bin mt keradir su an da insaat asamasinda olan seralarimiz da var

  52. hamza aydemir
    03 Şubat 2014 - 20:40

    merhaba arkadaslar ben 24 seneden beri hollandada cicek firmasinda calistim her turlu rozen ve gerbere uretim ve buyutumde calistim ekonumi kirizi nedeniyle firma kapandi.simdi bende turkiyeye kesin donus ypmaya karar verdim.ic ve dis mekan cicek yetistirmek icin sera kurmak isteyen arkadaslarla isterlerse beraber calisa biliriz saygilar

Göster Kapat 1 Geri Bildirim (Trackbacks)

Yorum yaz

İş kurmak.net © Copyright 2012 - Tüm hakları saklıdır. Gizlilik Sözleşmesi / Sitemap / İletişim -